03 / Duurzaam ondernemen

Eén week: dat is volgens Canadese psychologen de gemiddelde houdbaarheid van goede voornemens. Bij Protect proberen we die langer vol te houden. Een van die goede voornemens is het fenomeen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of duurzaam ondernemen. MVO gaat uit van de triple-P-benadering: we zijn gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet).

Zowel intern als extern proberen we zoveel mogelijk volgens de filosofie van die drie waarden te werken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van hoe wij ons steentje bijdragen aan een duurzamer beleid en een leefbare werkomgeving.

MATERIALITEITSMATRIX

Ontwerpers in de bouw zijn zonder meer voorlopers op het vlak van duurzaamheid in de bouw. Gaande van het ontwerpen van duurzame energiezuinige gebouwen, gerealiseerd met duurzame en steeds meer circulaire materialen.

Met Environment Social Governance (ESG) wil Europa de duurzaamheidsprincipes en -normen integreren in een veel ruimere ondernemerswereld. PROTECT heeft zich tot doel gesteld zich te engageren om de principes uit te werken en te integreren in haar bedrijfsvoering. Met alle PROTECT medewerkers is een materialiteitsanalyse gedaan om de belangrijkste thema’s voor onze stakeholders op het vlak van duurzaamheid te identificeren. Het doel is om onze objectieven en initiatieven te laten aansluiten bij de verwachtingen en activiteiten van onze stakeholders. Het resultaat van deze analyse vind je terug in de afbeelding van de materialiteitsmatrix. Aan de hand van deze resultaten passen we onze strategie en acties op het vlak van duurzaamheid aan en sturen we onze ambities bij.

GEDIVERSIFIEERD AANWERVINSGSBELEID

Bij Protect hechten we belang aan diversificatie van talent. Binnen de onderneming worden medewerkers ook gestimuleerd om zelfstandig te werken en hun talenten verder te ontplooien. Hierbij staan wij open voor jobrotatie en multi-inzetbaarheid.

FEEL GOOD MEDEWERKERS

Omdat communicatie en wederzijdse feedback belangrijk zijn, maken wij gebruik van een intranet en meerdere overlegcomités tussen de verschillende diensten. Bovendien worden er regelmatig leuke activiteiten buiten de werkuren georganiseerd.

MILIEUBEWUST

Als kleine verzekeraar kunnen we op dit vlak geen bergen verzetten, maar ook wij proberen hier ons steentje bij te dragen. Zo gebruiken we LED-verlichting op onze kantoren, bieden we werknemers in de mate van het mogelijke de kans om van thuis uit te werken en promoten we het gebruik van het openbaar vervoer, dat voor 100% wordt terugbetaald.

GOEDE DOELEN

Via Ondernemers voor Ondernemers kiezen we jaarlijks een nieuw goed doel waaraan we onze steun verlenen. Maandelijks verkopen we een heerlijke maaltijd en een dessert ten voordele van dat goede doel. Wekelijks wordt er voor de medewerkers ook een fruitmand geleverd via Fruit at Work, waarvoor we we een vrije bijdrage vragen. Ook worden er Sinterklaas- en paaspakketjes verkocht. Die opbrengst wordt samen met de winst van o.a. de jaarlijkse barbecue en de frisdranken verdubbeld door Protect.

Als lid van de Vereniging van Kleine Verzekeringsmaatschappijen (VKVM) stimuleerde Protect de overige leden ook voor de ondersteuning van een ontwikkelingsproject i.s.m. Ondernemers voor Ondernemers. We kozen hier voor de financiering en ondersteuning van een project uit de financiële sector: een project van de ngo Trias dat arme Filipijnse vrouwen helpt hun droom te realiseren door een eigen, kleine onderneming op te richten. Kleine ondernemers hebben het daar immers vaak moeilijk door harde concurrentie en een gebrek aan overheidssteun. Financiële steun uit het westen is dan ook meer dan welkom en wordt onder meer gebruikt voor training en professionele begeleiding.